Richard Scheufler
(*1. listopadu 1964, Ústí nad Labem)
Je sólový zpěvák, multiinstrumentalista, skladatel, aranžér, pedagog a hudebný producent. Patří k nejvýraznějším osobnostem současné české, ale i evropské hudební scény. Jeho tvorba představuje syntézu vícerých hudebných žánrů od funku přes pop, rock, moderní jazz, hardcore až po fúzi s klasickou hudbou.
Hudební začátky a vzdělání
Richardovo hudební nadaní se projevilo již v raném dětství. Neměl ani tři roky, když začal hrát na harmoniku, kterou postupně doplnil o klavír a bicí. Hudební ambice Richard potvrdil účinkováním v dětském orchestru pod vedením strýce Jirky. Po rozpadu orchestru se třináctiletý Richard přeorientoval na baskytaru a při ní zůstal až dodnes. Hudební vzdělání získával zpočátku jako samouk, později pod vedením profesora Vladimíra Hory soukromě (1987 – 1989) a v letech 1998 až 1999 i na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze, kde se kromě hry na baskytaru věnoval i hodinám zpěvu.
Hudební kariéra
Po působení v regionálních kapelách získal Richard v roce 1986 na čtyři roky profesionální angažmá v kapele Natural. Tu pak vystřídala kapela Buran Prášil, později v roce 1990 Prototyp Dalibora Jandy. Střetnutí s hudebníkem a skladatelem Milanem Steigerwaldem znamenalo další významný posun v Richardovém profesionálním růstu – na následujících dvanáct let se stal členem kapely King Size. I když kapela zastavila svou činnost, existuje až dodnes a Richard spolu se synem v ní hostují. Zároveň hostoval na nahrávkách nebo koncertech dalších popových umělců – Karla Gotta, Lucie Bílé a Lenky Filipové. Na tvorbě popového alba kapely Damiens „Nechci zůstat sám“ se podílel spolu s Láďou Křížkem. Za zmínku stojí ocenění Zlatá deska, kterou získal právě za producenskou a aranžerskou práci na vzpomínaném projektu. Působil i v mnoha jazzových projektech, v rámci kterých spolupracoval například s kapelou Blue Birds saxofonisty Ivana Myslikovjana a saxofonistkou Andreou Kolmanovou Frašovou (spolu se synem Richardem se podílel na jejím CD „Andrea“) a mnohými jinými umělci.
Na podzim roku 2006 se stal členem kapely Pražský Výběr II, jejíž frontmanem byl skladatel, zpěvák a politický aktivista Michael Kocáb. V roce 2007 koncertoval s PV II na festivalech a zúčastňoval se všech aktivit, které s kapelou souvisí (práce ve studiu na dalších rozpracovaných projektech, rádia, videoklipy…). V roce 2007 se na trh dostalo album PV II „Vymlácený rockový palice“ a v červnu 2008 vyšel na DVD koncert „Pražský výběr II live“, který se konal 3. 5. 2007 v Teplicích. Angažmá trvalo do roku 2009, kdy kapela ukončila koncertní činnost a přestala existovat. V letech 2007-2009 spolupracoval s vydavatelstvím Fontana Music Library, pro které natočil alba „Bass & Drums“ (2007), „Variants Moods For TV Production“ (2007), „Commercial Cuts 20“ (2008) a „Jazz Rock Reborn“ (2009). Během roku 2009 se Richard podílel na vzniku alba Glenna Proudfoota „Lick ‘Em“.
Po angažmá v Pražském Výběru II se Richard věnoval hlavně pedagogické činnosti a svým sólovým koncertům „One Man Show“. V rámci projektu „Scheufler Project“, koncertoval se synem Richardem, (koncerty „Bass & Drums Explosive“), na bratislavském hudebním veletrhu „Music Expo 2010“, v bratislavských klubech, festivalech nebo v pražském HardRockCafe. Během koncertů „One Man Show“, byl hostem v projektu Mariana Greksy – Demikát a jednorázově účinkoval s Henry Tothem a Rony Janečkem před Mr.Big v Bratislavě.
V letech 2010-2012 přijal angažmá v doprovodné kapele Rock Stars Markéty Poulíčkové a Petra Kutheila a začal spolupracovat s něměckým dirigentem Friedemannem Riehle v projektu Rock The Opera. Ve stejné době se jako host účastnil projektu Petera Aristone – PopCornDrama. Natočil s ním album „Včera budě“ v produkci Carmena Rizzo a Jamie Muhoberaca.
V roce 2011 zaujal místo baskytaristy v kapele Krucipüsk, se kterou natočil dvě alba „Rodinnej diktát“ (2012) a „Boombay“ (2013), ke kterým vždy následovalo klubové turné. Kromě koncertní a pedagogické činnosti se Richard věnoval i další studiové práci. V roce 2011 se podílel na albu opery „Oidipus Tyranus“ a v dalším roce na jejím live provedení pro TV ČT2. Na konci roku 2012 byl přizván ke spolupráci na albu Lucie Vondráčkové „Oheň“, Miro Šmajdy „mirosmajda.com“, a albu produkce RockOpera Praha – „7 proti Thébám“
Roky 2013 a 2014 jsou plné koncertní a pedagogické činnosti. Rok 2015 je bohatý na mnoho zásadních událostí a rozhodnutí. Na přelomu července a srpna 2015 odchází z kapely Krucipüsk a navazuje spolupráci s dalšími hudebníky. Jako host je přizván do projektu Václava Noida Bárty, aby ho doprovázel na koncertech. Také koncertuje po Evropě s projektem Rock The Opera. V průběhu září 2015 přistupuje ke spolupráci s kapelou Second Chance a zpěvačkou Veronikou Violet, se kterými pracuje jako baskytarista, aranžer a producent na albu „Second Chance & Richard Scheufler Acoustic“. Album vychází o rok později, v roce 2016. Během angažmá v Pražském Výběru II v letech 2006 – 2009, spolupracuje na dalším sólovém albu Michaela Kocába – „ABSTRACT“, do kterého natočí některé basové party. Album vychází v roce 2016. Tento rok je zvlášť štědrý na vydávání projektů, jedním z dalších je reedice alba King Size, které tentokrát vychází pod názvem „Poslední Mohykán z města“.
V roce 2017 zakládá se zpěvačkou Innou Zůnovou projekt THE FUNKRENTS a pracuje na nahrávkách ve studiu. Mění název projektu Scheufler Project na 2RS, ale stále více začíná koncertovat pod svým jménem.
Aby se mohl věnovat více autorské činnosti a svým dalším projektům, odchází v roce 2018 z projektu Rock The Opera. Intenzivně zkouší s kapelou a připravuje koncertní program na FESTIWALL 2018. Kromě koncertu i hodinový, basový workshop. Podzim 2018 je celý v duchu příprav na další, zimní koncert „Tribute To Mark King & Level 42“.
V roce 2019, po odchodu z MKP, navazuje na přerušenou studiovou práci a věnuje se skladatelské a producentské činnosti na svých projektech. Připravuje samply na koncert se synem Richardem do Ústí nad Labem, koncert plánovaný na únor 2020, ale také se věnuje projektu The Funkrents se zpěvačkou Innou Zůnovou. V září roku 2019 vystupuje s The Funkrents na Festiwall 2019 a také jako host v koncertním programu „Pocta české baskytaře“. V březnu 2019 je uvedena premiéra pohádky „Princezna zakletá v čase“, do jejíž titulní písně „Tam za řekou“ nahrál basový part.
V únoru 2020 koncertuje se svoji kapelou v Národním domě v Ústí nad Labem. Koncert nahrává na audio-vizuální záznam a postupně post-produkčně zpracovává ve studiu. Koncertní činnost v roce 2020 zastavuje covid a koncerty se přesouvají do podoby studiových streamů. Pod názvem „Richard Scheufler live from Jarwis Studio“ hraje The Funkrents první stream 29.3.2020 a druhý „RS – One Man Show“ 21.4.2020. Omezenou covid dobu využívá k produkční a skladatelské činnosti, také k vytvoření notové dokumentace k dílu B své nové video školy. Na podzim 23.9.2020 koncertuje v Teplicích „RS – One Man Show“ v klubu U Rajčete. V roce 2020 vychází CD a Vinil RockOpera – BEST OF (VOL.1)
V roce 2021 vychází 2CD RockOpera Praha – Anna Karenina. 22.7. a 25.8.2021 hraje v klubu Double Bass koncerty „One Man Show“, které natáčí na záznam. V listopadu 2021 dochází k přearanžování skladeb pro band v triou a tak závěr roku tráví s kapelou ve zkušebně.
V roce 2022 se věnuje především producentské a aranžerské prácive studiu. Jako pedagog a kouč navazuje spolupráci se svoji bývalou studentkou Michaelou Burianovou a kapelou PHOBIA JOURNAL. Pracuje s nimi na CD „Meet Your Maker“ jako producent, aranžer a podílí spoluautor. Připravuje kapelu na koncertní činnost. V průběhu let okrajově spolupracuje s Petrem Opavou. V roce 2022 vychází na CD a vinilu projekt MODERATORR s názvem „DoTicha“, na kterém se podílí nahranými basovými party do několika skladeb. Je hostem v projektu „Muzikály naruby“, jehož leadry jsou Josef Vágner, Petr Ryšavý a Jan Kopečný.
V roce 2023 vychází CD kapely Phobia Journal – „Meet Your Maker“, které si kapela vydává sama ve své režii. Následuje koncert a křest CD, na kterém hostuje s The Funkrents. 6.3.2023 koncertuje s The Funkrents na koncertě ve Vrbně pod Pradědem, který je zaznamenán na audio-vizuální záznam a je v procesu post-produkčního zpracování.
Působení v zahraničí
Richardova stopa vedla koncem roku 2002 do anglického Hastingsu. Pracoval ve studiu Claire Hamill a vystupoval s místními hudebníky, ke kterým patřili například Tom Palmer, Steve Winchster, Donna Terenzi, Harwey Summers, Mama Josie a Papa George. Koncertoval však i sólově a navázal užší spolupráci s perkusistou Nana Tsiboem v rámci jeho sólového projektu Bushfaya.
Pobytem v Anglii se Richardovo účinkování v zahraničí ale nekončí. V roce 2001 natáčel hudební klipy v Africe a účinkoval na hudebním veletrhu ve Frankfurtu, kde prezentoval hudební nástroje německé firmy Tech Sound System nebo firmy George Dennis.
Sólové projekty
První sólové album Richarda Scheuflera vyšlo v roce 2001 v české i anglické verzi pod názvem „V rukou Tvých“ / „In your hands“, na kterém se představil jako skladatel, sólový zpěvák, aranžér a hudební producent. Druhé sólové album „Between Us“ vznikalo v letech 2004 až 2008 a Richard ho vydal pod lablem Scheufler’s Records v roce 2008. Album obsahuje 16 skladeb nazpívaných v angličtině a také instrumentální skladby, které vznikly ve spolupráci s několika dalšími umělci (syn Richard, Ted Whang, Peter Boška, Jiří Neužil, Štěpán Škoch, Andrea Kolmanová, Markéta Rohanová a jiní).
Spolupráce se synem Richardem – Scheufler Project, 2RS
Zvláštní postavení v Richardovom profesionálním životě má spolupráce se synem Richardem Scheuflerem jr. (28. 9. 1988, Partizánske), oficiálně pod názvem „Scheufler Project“. Historie se zopakovala a syn Richard řekl hudbě svoje ano již v raném dětství. Po boku otce hrál v kapele King Size, jejímiž hosty jsou dodnes. V dvanácti se podílel na nahrávání popového alba kapely Damiens „Nechci zůstat sám“; absolvoval turné s Lenkou Filipovou a spolupracoval i otcovém druhém sólovém albu „Between Us“ (Scheufler’s Records, 2008).
Od roku 2004 do dnes, jsou oba stálými hosty produkce Rock Opera Praha a účastní se live koncertů oper a studiových verzí oper „Antigona“, „Oidipus Tyranus“, „7 proti Thébám“ a „Romeo & Julie“.
Pedagogická činnost
Do povědomí hudební veřejnosti vstoupil Richard Scheufler i jako pedagog. Je autorem audioškoly „Slap & Funky“ (1994). V roce 2000 vyšla další škola pod stejným jménem „Slap & Funky“ jako první videoškola svého druhu v České republice. V období od roku 1997 až 2002 působil jako lektor na pravidelních letních Rockových kurzech v Dobré Vodě u Prachatic. Na popud studentů vznikl hudební materiál, který byl v roce 2001 zaznamenán na albu lektorů s názvem „Jednou v roce“ a „Sběrné suroviny“ (2007).
Uskutečnil mnoho workshopů na hudebních veletrzích, v Praze každoročně od roku 1991 (HuVel, Muzika), v Bratislavě (Incheba, Music Expo) a v zahraničí například ve Frankfurtu (Musikmesse). V roce 2010, ve spolupráci s vydavatelstvím Muzikus, natočil další dvě DVD školy „Baskytarové techniky I“. a „Baskytarové techniky II“. I nadále se privátně věnuje studentům.
Na podzim roku 2015 nastupuje jako profesor na Mezinárodní Konzervatoř Praha, kde působí do konce školního roku 2019. Kromě výuky baskytary na kytarovém oddělení, učí i další předměty na rockovém oddělení. Vede rockovou kapelu, učí zpěv s rockovou kapelou, alternativní styly, sborový zpěv. Se studenty prvního až šestého ročníku tráví mnoho času při zkoušení a realizaci školních koncertů. Během tohoto období, plné školních aktivit se minimálně věnuje privátní pedagogické a skladatelské činnosti.
V roce 2018 začíná připravovat svoji další, rozsáhlou videoškolu, kterou natáčí se synem Richardem Scheuflerem jr. V následujících letech 2019 a 2020 natáčí díly B a C. Díl C je v průběhu roku 2019 aranžován a party bicích a baskytary hrají s kompletními aranžemi. Virtuózní party dílu B ponechává volné, bez aranže. V roce 2020 pracuje na notové dokumentaci dílu B.
Po odchodu z MKP v roce 2019, se vrací ke skladatelské práci ve svém studiu, ale také k privátní pedagogické činnosti. Ta graduje v roce 2022 navázáním spolupráce se svoji bývalou studentkou Michaelou Burianovou, která je členkou a leadrem hudebního projektu Phobia Journal. Na tento projekt dohlíží jako pedagog, podílí se jako aranžér, spoluautor a producent. Spolupráce trvá do dnešních dní.
Hudební vybavení
V říjnu 2004 přijal Richard nabídku ke spolupráci od firmy MusicData (distributor zesilovačů Hughes & Kettner) týkající se aparátů Quantum, které prezentoval na svých sólových koncertech, seminářích a hudebních veletrzích. Dodnes spolupracuje s firmou ALEXIM na prezentaci analogových efektů švédské firmy EBS.
Kromě koncertní a pedagogické činnosti se věnuje stále více skladatelské a studiové práci a tak začíná realizovat své malé domácí studio (Jarwis Studio – Scheufler’s Records). Na HuVelu roku 2005 začal spolupracovat s firmou DISK Multimedia, která se zabývá softwary, hardwary a vším, co se týká studiového nahrávání. Spolupráce trvá dodnes.
V roce 2007 navázal spolupráci s firmou Roland a maďarským výrobcem ručně vyráběných baskytar Fibenare, který od roku 2006 vyvíjel pro Richarda šestistrunný model Fibenare Standard RS MIDI (zvaný R2) – baskytaru, která využívá analogový a digitální signál. Richardova sbírka nástrojů kromě toho zahrnuje signované modely firmy K&K (dnes Krajicek Guitars), z dílny Lojzo Krajíčka, se kterým spolupracuje od roku 1997. Stejně tak dlouho se podílí na vývoji snímačů Kent Armstrong.
Baskytary:
KRAJICEK BASS – Richard Scheufler model “Romeo” 6 strings
KRAJICEK BASS – Richard Scheufler model “Juliet” 6 strings (fretless)
FIBENARE STANDARD RS MIDI – model “R2” 6 strings
KRAJICEK BASS – Richard Scheufler model “Slapper” (“Pohádka”) – 4 strings
KRAJICEK BASS – “Bassman” – 4 strings
KRAJICEK BASS – “Acoustic bass” (fretless) – 5 strings
YAMAHA ATTITUDE LIMITED 3 – model Billy Sheehan – 4 strings
SANDBERG CALIFORNIA – 4 strings
VanPeter – Fender Jazz Bass – “Milánek” – 4 strings
VanPeter – Fender Jazz Bass – “Jaco” (fretless) – 4 strings
VanPeter – Precision Jazz Bass (fretless) – 4 strings
WASHBURN – (fretless) – 4 strings
Studiové vybavení a vybavení na workshopy zahrnuje sekvencer Yamaha QY 700, HDD Korg D16, Korg Pandora PX5D.
Po skončení spolupráce s MusicData a Hughes & Kettner na konci roku 2007 si Richard splnil svůj sen a obstaral si aparáty Ampeg (Ampeg SVP-CL, Ampeg SVT PRO a Ampeg SVP-BSP), Hafler (power amp) a 2x box Ampeg SVT 410HLF . Využívá kompletní sortiment analogových efektů EBS, Phaser značky George Dennis a digitální efekty Roland – V Bass, Roland GR-20 a Roland GKP–4. Na podzim roku 2012 odložil své Ampegy a přijal nabídku ke spolupráci od firmy EDEN, (Praha Music Center, Pavel Plecháč – Hudebniny Speciál) Zvuk, komfort a vybavení těchto aparátů předčilo jeho očekávání a na tyto basové aparáty hraje i v současné době.
EDEN bass amps:
EDEN The Navigator 100 – World Tour Class (PreAmp)
EDEN The Navigator 1000 (Head)
EDEN WTDI (Pedal)
EDEN EM275 – Metromix
EDEN 2x box D410XST
EDEN Footswitch Pedal
Další zařízení v „Racku“
Korg-Tuner-2000
Rane SM-82
Diskografie
Natural – Natural 88 (1988) |